بهداشت و تغذیه، دانش خانواده، مسیر زندگی

ارتقای سیستم ایمنی؛عامل مهم در مهار کرونا

به گفته متخصصان با رعایت اصول بهداشتی و پزشکی می‌توان خطر ابتلا به بیماری کرونا را کاهش داد؛ بنابراین عواملی مانند نوع تغذیه و عملکرد سیستم ایمنی بدن در ابتلا به این بیماری تاثیرگذارند.

ارتقای سیستم ایمنی نقش مهمی در مهار کرونا دارد ضمن اینکه سیستم ایمنی با تغذیه فرد ارتباط تنگاتنگی دارد پزشکان معتقدند که برای مقابله با ویروس کرونا باید سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد و بهترین راه برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی تغذیه مناسب است کمبود دریافت مواد غذایی و ویتامین‌ها در تضعیف سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارند.

تغذیه از بسیاری جهات بر سلامتی تاثیر می‌گذارد و نبود مواد مغذی در بدن، کمبود و یا مصرف بیش از حد بر سلامت فرد موثر و عملکرد طبیعی بدن را مختل می‌کند. بدون شک تغذیه در سلامتی انسان به گونه‌ای است که هیچ کس نمی‌تواند آن را انکار کند. تغذیه‌ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن تمامی احتیاجات بدن ما تنظیم شده باشد سلامت انسان را تأمین می‌کند و قوای دفاعی بدن را به صورت اساسی و قابل ملاحظه افزایش می‌دهد نبود تغذیه مناسب موجب از دست رفتن قوای جسمی و روحی در انسان می‌شود.

از سوی دیگر کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین A ویتامین D و ویتامین C موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش می‌دهد عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله کرونا ویروس دارد. عامل ابتلا به این ویروس بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های ریوی، قلبی، سوءتغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است.

حسنی// ویروس کرونا؛ اهمیت تغذیه و نقش آن در سلامت ایمنی بدن

نقش سیستم ایمنی در پیشگیری از ابتلا به کرونا

عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها دارد برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس، باید ضمن رعایت نکات بهداشتی، توصیه‌های تغذیه و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن را بسیار جدی گرفت، زیرا تغذیه مناسب و تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش گلبول‌های سفید از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

یکی از عواملی که نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به کرونا دارد نقش موثر و ویتامین هاست. ویتامین C نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقاوم سازی آن داشته و با توجه به اینکه یک آنتی اکسیدان طبیعی است با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد بدن به سیستم ایمنی کمک کرده و با افزایش تولید گلبول‌های سفید خون فرآیند مبارزه با عفونت را تقویت می‌کند.

غذا‌های نامناسب برای دوران کرونا

مصرف خودسرانه مکمل ها، مصرف نمک و نوشیدنی‌های شیرین، غذا‌های پرچرب و سرخ شده، فست فود‌ها و غذا‌های سنگین، مصرف غذا و مایعات در مکان‌های نامطمئن، مصرف غذا‌های کنسروی، منجمد، سوسیس و کالباس در دوران کرونا توصیه نمی‌شود.

حسنی// ویروس کرونا؛ اهمیت تغذیه و نقش آن در سلامت ایمنی بدن

غذا‌های مناسب برای دوران کرونا

غذا‌های بخارپز و آب‌پز مانند مصرف روزانه سبزی یا سالاد، مصرف ویتامین D، مصرف سبزیجات و میوه جات همچنین مصرف روزانه آب لیمو ترش یا آب نارنج تازه مانند مصرف روزانه حبوبات به ویژه لوبیا و عدسی، مصرف ادویه جات به ویژه زرد چوبه، مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا دو عدد نارنگی یا لیمو ترش و یا گریپ فروت، مصرف جوانه گندم، ماش و شبدر و مواد غذایی مانند غلات، حبوبات، کلم قمری و انواع مغز‌ها از منابع غنی آهن هستند.

از دیگر مواد غذایی که در روز‌های کرونا باید مصرف شود می‌توان به منابع پروتئین روزانه مانند حبوبات یا تخم مرغ، پیاز به دلیل داشتن ویتامین c همراه با غذا و مصرف هویج، کدو حلوایی به صورت روزانه اشاره کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *