مسیر زندگی

۱۰ کار مفید و سرگرم کننده در دوران قرنطینه

بسیاری از ما وقتی واژۀ قرنطینه را می‌شنویم، بلافاصله به یاد فهرست طولانی کارهایی می‌افتیم که نمی‌توانیم انجام دهیم. ولی باید نیمۀ پر لیوان را نیز ببینیم و به فرصت‌هایی توجه کنیم که این سبک زندگی آرام برای ما فراهم می‌کند. به‌جای اینکه گوشه‌ای بنشینیم و نگران ویروس کرونا باشیم یا احساس تنهایی کنیم، می‌توانیم از این فرصت‌ها برای یادگیری مهارت‌های جدید، رسیدگی بیشتر به خود و انجام‌دادن کارهای لذت‌بخش استفاده کنیم. در ادامه، فهرستی از کارهایی ارائه می‌دهیم که می‌توانید برای سپری‌کردن دوران سخت قرنطینه انجام دهید تا از بیکاری و بی حوصلگی، خسته و کلافه نشوید و در کنار لذت‌بردن از لحظات خود از زمانی که دارید، بهترین استفاده را ببرید. البته بسیاری از این پیشنهادها، ایده‌های تازه‌ای نیست؛ ولی شاید به‌دلایلی کمتر به آنها توجه کرده باشید.

 

۱. مهربان باشید

پیشنهادهایی که در این مقاله ارائه داده‌ایم، هیچ ترتیب خاصی ندارد؛ ولی باید بگوییم شاید مهربان‌بودن یکی از مهم‌ترین نکاتی باشد که باید در این بحران در نظر داشته باشید. شاید قرنطینه موجب شده که به فردی تلخ و عصبانی تبدیل شوید یا به‌اندازه‌ای خودخواه شده باشید که فقط به خودتان فکر کنید. این خودخواهی به‌شکل رفتارهایی مانند احتکار اجناس و کالاها بروز می‌کند؛ مثل زمانی که بعضی افراد بسیار بیشتر از نیازشان خرید می‌کنند و چیز زیادی برای دیگران باقی نمی‌گذارند. پس بیایید هر روز مهربانی را تمرین کنیم، چه در خانه تنها باشیم و چه در کنار عزیزانمان به سر ببریم.

با پدربزرگ و مادربزرگ یا پدر و مادر یا هرکس دیگری از نزدیکان خود که بیش از دیگران در معرض خطر عوارض ویروس کرونا قرار دارد، تماس بگیرید. حواستان به همسایه‌های مسن نیز باشد (البته با رعایت فاصلۀ ایمن). اگر به چیزی نیاز دارند و به‌خاطر نگرانی از ابتلا به بیماری نمی‌توانند به فروشگاه بروند، می‌توانید برایشان خرید کنید. اگر در اطراف خود افراد نیازمندی می‌شناسید که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، در حد توان خود به آنها کمک کنید. هرجا می‌توانید به دیگران کمک کنید. وقتی بیرون می‌روید، چیزهایی مانند دستگیره‌های در و دکمه‌های آسانسور و… را با ضدعفونی کننده ضدعفونی کنید.

 

۲. نظم‌وانضباط را تمرین کنید

ویژگی‌های گوناگون و فراوانی وجود دارد که نظم‌وانضباط فرد را نشان می‌دهد؛ ولی مهم‌ترین آنها این است که سروقت به رختخواب برویم و صبح زود بیدار شویم. بسیاری از ما وقتی در خانه کار می‌کنیم، وسوسه می‌شویم که تا لحظه‌ای که باید پشت رایانه بنشینیم و شروع به کار کنیم، بخوابیم و حتی صبحانه را هم‌زمان با چک‌کردن ایمیل‌های صبح بخوریم. درست است که این یکی از مزیت‌های دورکاری است؛ ولی این رویه موجب تنبلی می‌شود و تنبلی نیز موجب می‌شود که دربارۀ خودمان احساس بدی داشته باشیم.

با سحرخیزی و افزایش گردش خون با ورزش صبحگاهی و سپس متمرکزکردن ذهن با مراقبه و پس از آن، خوردن صبحانه (بدون لپ‌تاپ) می‌توانیم روز کاری خوبی را شروع کنیم و وقتی کارمان ایجاب می‌کند، در هوشیارترین حالت ممکن باشیم.

به‌احتمال‌ زیاد این اولین بار است که شما و همکارانتان در خانه کار می‌کنید. معمولا کارکنانی پاداش می‌گیرند که در زمان‌های دشوار ارزش خود را نشان می‌دهند. مرتب و منظم بودن موجب می‌شود که در میان کارکنان دیگر برجسته و متمایز باشید.

۳. کتاب بخوانید

تابه‌حال چند بار به خودتان گفته‌اید که باید بیشتر مطالعه کنید؛ ولی وقت کافی نداشتید؟ ویروس کرونا با وجود تمام سختی‌ها و مشکلاتی که ایجاد کرده، موجب شده وقت آزاد بیشتری داشته باشیم. پس بیایید هر روز بخشی از این وقت آزاد را به کتابخوانی اختصاص دهیم.

اگر معمولا کتاب‌های سرگرم‌کننده‌ای مانند داستان و رمان های معمایی و رمزآلود مطالعه می‌کنید، ولی همیشه می‌خواستید در موضوع‌های جدی‌تری (مثل رشد و توسعه فردی یا موضوع خاصی که درباره‌اش کنجکاوید) نیز مطالعه کنید، حالا می‌توانید کتاب‌هایی عمیق‌تر و جدی‌تر و درعین‌حال لذت‌بخش بخوانید. پادزهر تمام اخبار بد و ناراحت‌کننده‌ای که این روزها می‌شنوید، خواندن کتابی دربارۀ شادی، کتاب‌های موفقیت، کمک به خود یا سایر موضوع‌های مثبت است.

کتاب‌های الکترونیک نیز گزینۀ خوبی است. این کتاب‌ها در موضوع‌های گوناگونی وجود دارد و می‌توانید آنها را روی دستگاهی بخوانید و مهم‌تر از همه، ۱۰۰درصد عاری از میکروب و ویروس است. بنابراین، خواندن کتاب الکترونیک گزینه‌ای بسیار خوب برای کسانی است که در خانه مانده‌اند تا بیمار نشوند. مطالعه‌کردن زندگی ما را پُربار می‌کند و همۀ ما اکنون به این نوع فعالیت‌های نشاط‌آور نیاز داریم.

Plant-a-container-garden

۴. خود را با کاشت گل و سبزیجات سرگرم کنید

در خانه ماندن مانع از این نمی‌شود که باغبانی بهاری خود را آغاز کنیم. اگر حیاط و باغچه ندارید، می‌توانید با کاشتن بذرها داخل گلدان یا جعبه، باغبانی را به داخل خانه بیاورید. علاوه‌ بر کاشت انواع گل و گیاه زینتی می‌توانید سبزیجات نیز بکارید و از گیاهان و محصولات تازه‌ای که خودتان کاشته‌اید، در غذاهای خوش‌مزه‌ای که می‌پزید، استفاده کنید.

۵. مراقبه کنید

مراقبه یا مدیتیشن یکی از بهترین کارهایی است که در این اوضاع می‌توانید برای کاهش استرس و بهبود سلامتی خود انجام دهید. شاید شما نیز، مانند بسیاری از مردم، به‌سختی می‌توانید ذهنتان را آرام کنید و نگران سلامت خود و عزیزانتان هستید. تمرین‌های مدیتیشن و ذهن آگاهی به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید با این اوضاع کنار بیایید و آرامش بیشتری داشته باشید.

مراقبه مزیت‌های فراوانی دارد که در مطالعات متعدد و گوناگون اثبات شده‌ است. در روزهای عادی، مراقبه‌کردن غیرممکن به نظر می‌رسد؛ چون مجبوریم با عجله آماده شویم و به محل کار برویم، هشت ساعت پرمشغله را سپری کنیم. از کودکان مراقبت کنیم و کارهای خانه را نیز انجام دهیم. ولی حالا که مجبور نیستیم جایی برویم و زمان آزاد زیادی داریم، می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

با کم شروع کنید و ابتدا سعی کنید پنج دقیقه به گوشی‌تان نگاه نکنید یا به هیچ‌چیزی فکر نکنید. به‌تدریج در روزهای بعد این زمان را افزایش دهید. در مراقبه نیز، مانند هر برنامه ورزشی و تمرینی دیگری، باید به‌تدریج جلو بروید و سعی کنید کم‌کم زمان مراقبه را افزایش دهید و در آن پیشرفت کنید. با پیشرفت در مراقبه و با مشاهدۀ فوایدی که در زندگی‌تان خواهد داشت، پس از بازگشت اوضاع به حالت عادی نیز همچنان به مراقبه‌کردن ادامه خواهید داد.

۶. از انجام‌دادن پروژه‌ای جذاب لذت ببرید

 

همه آن‌قدر خوش‌شانس نیستند که عاشق کارشان باشند؛ ولی همه در زندگی خود چیزی دارند که عاشقش هستند. شاید بخواهید شیرینی‌پزی خانگی خودتان را راه‌اندازی کنید. از اوقات‌فراغتی که دارید، استفاده کنید و دستورپخت‌های جدید را به کار ببرید و روش‌های مؤثر بازاریابی را برای معرفی محصولات و خدمات خود به دیگران بیابید. برنامه ریزی کنید و ببینید چطور می‌توانید محصولات خود را به یک کسب و کار جانبی تبدیل کنید. شاید هم همیشه می‌خواستید کتابی بنویسید. پس دست‌به‌کار شوید و فایل word را باز کنید و چیزهایی را که در ذهنتان شکل می‌گیرند، تایپ کنید.

مجبور نیستید پروژه‌ای را که شروع کرده‌اید، در زمان قرنطینه به پایان برسانید؛ ولی قطعا می‌توانید کار را شروع کنید و تصمیم بگیرید که هرچه‌ زودتر آن را تمام کنید.

۷. مهارت جدیدی بیاموزید

دنیای کسب‌وکار به‌سرعت در حال تغییر است و همیشه به مهارت‌های جدیدی نیاز دارد؛ ولی در وضعیتی که فقط سعی می‌کنید در محل کار، خودتان را سرِپا نگه دارید، یادگیری مهارت‌های جدید تقریبا غیرممکن است. حالا که وقت کافی دارید، می‌توانید در کلاس‌های آنلاین برنامه‌نویسی شرکت کنید، مهارت‌های گرافیکی، تدوین و ویرایش ویدئویتان را تقویت کنید یا زبان جدیدی یاد بگیرید. قیافۀ همکارانتان را تصور کنید وقتی پس از تمام‌شدن دوران قرنطینه و برگشتن سر کار به زبان آلمانی حرف می‌زنید!

راه‌های زیادی برای یادگیری وجود دارد. برای نمونه می‌توانید از وب‌سایت‌ها، نرم‌افزارها و دوره‌های آموزشی آنلاین استفاده کنید یا راه‌های یادگیری زبان در منزل را امتحان کنید. می‌توانید با دیدن سریال زبان انگلیسی‌تان را تقویت کنید. اگر زمانی که به محل کار نمی‌روید مهارت مفیدی یاد بگیرید، وقتی به محیط کار برمی‌گردید در مقایسه با دیگران توانایی‌های بیشتری خواهید داشت و در بازارکار رقابتی موجود موفق‌تر خواهید بود.

۸. خود را با هنرهای دستی سرگرم کنید

یادگیری و انجام‌دادن هنرهای دستی راه بسیار خوبی برای پر کردن اوقات فراغت و درعین‌حال درست‌کردن چیزی مفید و زیبا است. در این روزهای بیکاری و بی‌حوصلگی می‌توانیم با استفاده از خودآموزهای موجود، بافتنی بافتن، شماره‌دوزی، قلاب‌دوزی، گلدوزی و سایر هنرها را یاد بگیریم و برای خود و عزیزانمان چیزهایی زیبا و مفید درست کنیم.

۹. در خانه ورزش کنید

در این روزها، رفتن به باشگاه فکر خوبی نیست و شاید در خانه نیز تجهیزات و وسایل ورزشی نداشته باشید؛ ولی نگران نباشید! به‌جز وزنه‌زدن، راه‌های دیگری نیز برای حفظ تناسب اندام وجود دارد. در شبکه های اجتماعی به‌دنبال ویدئوهای آموزشی ورزشی بگردید یا به گروه تناسب‌اندام آنلاینی بپیوندید. نکتۀ مهم این است که تا جای ممکن تحرک داشته باشید، گردش خونتان را سریع کنید و عرق کنید. این کار هم برای ذهن مفید است و هم برای جسم.

انجام‌دادن حرکات کششی و تقویتی یوگا نیز بسیار مفید است. در روزهای قرنطینه می‌توانید با انجام‌دادن تمرین‌های تنفسی یوگا، استرس خود را کاهش دهید و با تمرین‌های محبوب و پرطرف‌دار آن، بدن خود را تقویت کنید.

۱۰. برای پیاده‌روی یا دویدن بیرون بروید

اگر از تماس نزدیک با دیگران و لمس‌کردن سطوحی که ممکن است آلوده باشد پرهیز کنید، می‌توانید بدون خطر بیرون بروید. گاهی این بهترین کاری است که می‌توانید برای سلامت روانی خود انجام دهید. اگر می‌توانید، ورزش در فضای باز را در برنامۀ هرروزۀ خود بگنجانید؛ چون ورزش و نور خورشید بهترین چیزی است که موجب بهبود سلامت روانی و جسمی شما می‌شود. فقط فراموش نکنید که اگر در کنار دیگران ورزش می‌کنید، قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید؛ یعنی نباید به‌صورت گروهی ورزش کنید و فاصلۀ دست‌کم دو متری را از دیگران حفظ کنید.

منبع:چطور

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *